Het is populair en lijkt gemakkelijk en goedkoop: het opzetten van een internationale webwinkel. Toch is het niet zo eenvoudig als het in eerste instantie ljikt. Twee succesvolle webwinkeleigenaren geven een kijkje in de keuken.
Voor Martijn van Wamel van Mainmusic vormt taal de grootste drempel. Er komen e-mails vanuit de hele wereld en als een klant in gebrekkig Portugees een e-mail stuurt vanuit Brazilië, moet je maar zien uit te zoeken wat hij precies bedoelt en vervolgens een antwoord formuleren. Voor Klaas-Jan Visser van Maddog-Trains is taal ook erg belangrijk. "Vloeiend Engels, met name in schrift, is absoluut een must. Daarnaast spelen er cultuurverschillen; je kunt niet iedere klant hetzelfde tegemoet treden. Zo reageren Italianen nogal eens heftig, terwijl Japanners altijd heel beleefd zijn".
Lees hier het gehele artikel uit Eigen Bedrijf editie 5!
Leuk en herkenbaar artikel, er komt inderdaad meer bij kijken dan alleen wat vertaalwerk!
BeantwoordenVerwijderen